mellan vakna & somna

Frågorna

Kategori: Diverse

Jag upplevde det vid förra graviditeten också, men nu är de tillbaka - frågorna. :) Det är väldigt spännande att vara gravid, på många vis, inte minst har det visat sig vara en dörröppnare till mingel i korridoren.
 
Topp 5 vanligaste frågor
 
Hur mycket har du gått upp?
Ställs oftast av kvinnor över 50, av okänd anledning. Följs alltid av information om hur mycket de själva gick upp och hur det gick till när de upptäckte att det tog tid att få kilona att försvinna - alternativt hur skönt det var att knäppa på sig jeansen direkt efter förlossningen. ;)
 
Är du säker på att det bara är en?
En klassiker från förra graviditeten, men den hänger med även denna gången. Att få en tydlig gravidmage tidigt ökar tydligen sannolikheten för att det är fler än en bebis där inne. ;)
 
Hur länge har du kvar?
Efter mitt svar följs frågan varje gång av stora ögon, en blick till på magen och ett "mmm, oj oj den är ju redan ganska stor."
 
Vet du vad det är?
Ändå den mest befogade frågan i sällskapet. Men det är väldigt roligt att svara "jag hoppas på en människobebis" eller "jag gissar på giraff". ;)
 
Hur mår du?
Förstås en fråga ställd i all välmening. Men ganska ofta blir jag osäker på om det är gravidkrämpor som efterfrågas eller om det bara är lite vardagligt prat om hur läget är. ;)
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: