mellan vakna & somna

Semester

Kategori: Diverse

Vi är inne på sista semesterveckan för familjen nu innan vardagen är här. Morgan ska tillbaka till jobbet och Agnes ska skolas in på förskolan. Overkligt att det redan är dags!!

Men det är bara att ställa in sig på en ny vardag och det kommer bli så bra så!

Dagarna flyter ju minst sagt ihop lite såhär i semestertider, så det är ju tur att kameran används flitigt.

Förra veckan besökte vi ubåtsmuseet och marinmuseum tillsammans med syster och barnen. En fantastiskt härlig dag som avslutades med ett dopp i det blå.

Sen väntade några hemmalagad med mys i skuggan och med vovven som var på besök.

Årets sommar är ju som bekant vaaaarm. Härligt men också jobbigt med en liten tjej som inte trivs så bra när det blir för varmt. Vi har haft mycket nytta av kylan på vår luftluft i alla fall!

I söndags var det dags för en liten semesterutflykt. Första stoppet var Hässleholm och Morgans bror med familj. Därefter mellanlandade vi i Sölvesborg en runda, där spökade bönis loss som vanligt. ;)

Vår lilla utflykt avslutades med en superhärlig, men svettig, dag i Kivik tillsammans med bästa familjen Ekstrand. Kiviks musteri, stenshuvud, bad, kakbuffé och lite keramikkik hann vi med.

Verkligen hur härligt som helst att träffas även om vår dotter inte direkt visade sig från sin bästa sida, högst troligt på grund av värmen.

Igår hängde vi med en av föräldragruppsfamiljerna, åt goood mat, busade med tjejerna och småttingarna tog sig även ett svalkande dopp. Till och med badkrukan Agnes tyckte det var gött att bada när hon hade sällskap i poolen. :)

Nu ska vi njuta av de sista dagarna, jag ska till exempel försöka överleva 5 km löpning idag ;)

Tre

Kategori: Diverse

Idag gjorde lilla bönis faktiskt lite gå-framsteg. Hennes tre månader äldre kusin var tillräckligt spännande för att hon skulle ta hela tre steg på egen hand och på eget initiativ! Heja! :)

De två små busarna har lekt massor och vi föräldrar kan konstatera att nästa sommar får vi nog släppa Bus och Trubbel på ett inhägnat område där de kan röja loss. :)

Det är så himla härligt att se dem tillsammans! Gullungar!

I övrigt rullar semesterlivet på i jämt, lugnt tempo. Imorgon börjar vår sista semestervecka tillsammans, så det är bara att njuta ordentligt.

Sommarhäng

Kategori: Diverse

Efter några utflyktsdagar valde vi idag att ha en riktig hemmadag. Fixa lite inne och hänga på en filt i skuggan. Snickra på ovanvåningen och bara vara.

Agnes premiärade tofs på riktigt idag. En gick bra, men två blev lite för intressant så de plockades bort nästan på direkten.

På eftermiddagen packade vi matsäck och grejer och åkte ner till vår härliga sjö för grill, bad och häng med vännerna. Det blev en helt fantastisk kväll, varmt i vattnet, god mat, fiskarna nappade som aldrig förr, busiga barn och gött sällskap. :)

Agnes var så trött när vi åkte hem att avancerat kittel var det enda som kunde hålla henne vaken heeela den flera minuter långa vägen hem.

Klätterapa

Kategori: Diverse

Vår älskade lilla klätterapa stod på huvudet ner från soffan idag. Via armstödet. Med pannan först. Jag satt i samma soffa, men mina reflexer hann inte riktigt med... Det har ju egentligen bara varit en tidsfråga, klättra är ju liksom lite fööör kul.

En bula i pannan blev det, men hon var precis som vanligt när falsettskriket väl lagt sig. Och för att vara på den säkra sidan tog hon på en hjälm ;)

Idag har vi fortsatt njuta av semesterlivet. Hängt på stan, fikat på nyöppnade espresso house - superfint och gott - ordnat ny telefon till mig och fixat lite. Inte fel nånstans faktiskt. :)

High Chaparall

Kategori: Diverse

En himla härlig utflykt till High Chaparall och Värnamo slog vi minsann till på tillsammans med två fina familjer till. Vi bestämde oss i måndags och igår vid sju på morgonen bar det av. Agnes hade förstås packat sin nya väska... ;)

Efter drygt två timmars bilfärd var vi framme på hotellet i Värnamo där vi hämtade våra biljetter till High Chaparall. Sedan väntade många härliga timmar med massa pangpang och spännande upplevelser för både stora och små.

Igår kväll blev det middag på hotellet innan vi stupade i säng. Ett förbaskat varmt rum gjorde dock att vi sov lite sisådär, men en grym hotellfrukost väger ju upp för det mesta. :) En promenad på stan och sedan packade vi in oss i bilarna och susade hemåt igen. Fast med ett litet shoppingstopp på Kosta outlet för vår familj. :)

Det här med semester är ju förbaskat härligt! :)

Vilken skiva!

Kategori: Diverse

Ja jösses vilken fest det blev igår. Blöt på flera olika vis liksom. ;)

Regnet började ösa ner två timmar innan gästerna skulle komma. Och det regnade, regnade och regnade. Först nu idag på eftermiddagen har det slutat och klarnat upp.

Så planerna fick styras om lite. Istället för långbord på gräsmattan klämde vi in 24 sittplatser på vår halvinbyggda altan. Tak över huvudet, men ingen sommarvärme direkt. Alla lekarna utom en utgick, men det var himla kul ändå. Inte minst tack vare begåvade musikaliska vänner som skötte allsången. :)

Mamma och pappa gjorde en ovärderlig insats i köket. Fixade och donade, tog hand om Agnes, diskade all disk, plockade i ordning och gjorde så att vi kunde ägna oss helt åt våra gäster. Tack, tack, tack!!

Och med tanke på hur pigga vi har varit idag så var det nästan ännu mer värt att de var kvar idag, städade, lekte med Agnes och så där.

Tack alla som kom och inflyttningsfestade med oss. Och supertack för alla fina presenter!! :)

Semester!

Kategori: Diverse

Alldeles snart, om bara ett par timmar, stänger jag av datorn och tar semester. Fem sköööna veckor ska det bli. Tre tillsammans hela familjen och sen två stycken med Agnes och inskolning på schemat. Kommer bli gött. Vi har egentligen inga storslagna planer för semstern, fixa lite hemma, åka på små utflykter och så där. Egentligen hade vi tänkt måla huset den här sommaren, men vi har bestämt oss för att vänta ett år och istället satsa på att få helt klart inomhus i år. Det känns verkligen som HELT rätt beslut.

Semestern inleds imorgon med en något försenad inflyttningsfest. Det är alltså vi själva som ska ha inflyttningsfest, så då förstår ni hur försenad den är. ;) Det ska bli riktigt kul med massa härliga vänner på plats, lekar, mat och gött. Det enda lilla orosmolnet just nu är nedanstående:

Men vi lever på hoppet och hoppas att det hinner ändra på sig. Det är ju ett helt dygn kvar. ;)

Det finns stora fördelar med att ställa till med fest, förutom att det är rackarns trevligt. Sådant som man inte fått tummen loss till att göra klart på 2,5 år har nu faktiskt blivit klara. Typ hänga upp gardiner. Nu har både kök och mellanrum äntligen fått gardiner och jag som egentligen inte är ett stort fan av gardiner är faktiskt riktigt nöjd.

Jag får ju erkänna att det blir ganska mycket mer ombonat och hemtrevligt med gardiner. :)
Inför den där förskolestarten efter sommaren har mamman nu shoppat lite. Självklart måste man ha en fin ryggsäck när man ska till Stubben. Det finns såååå många fina i märket SkipHop, men till slut blev det giraffvarianten. Med matchande drickflaska. :)

Nu ska jag fortsätta min nedräkning.
Semester runt knuten. Fint det!

Helgen

Kategori: Diverse

Den här helgen blev verkligen av den energipåfyllande varianten, för hela familjen fast på lite olika sätt.

I fredags var det heeelt ljuvligt väder på kvällen och middagen kunde för ovanlighetens skull ätas utomhus. Inga mygg, perfekt temperatur och bara härligt.

Morgan har varit hängig i hatten ett tag och fick stanna hemma i lugnet på egen hand medan jag och bönis styrde kosan mot Sölvesborg i lördags. Där väntade bus och mys hemma hos mormor och morfar, en tur på den medeltida marknaden och Killebom och så galej på kvällen tillsammans med mina härliga vänner.

Nuförtiden bor vi lite halvt utspritt i de södra delarna av landet, så det är inte direkt ofta vi samlas och ses. Men i lördags var vi i alla fall några stycken som vände hem till Sölvesborg och hade en riktigt härlig lördag som varade ända in på småtimmarna. Agnes var med och busade med de andra barnen innan hon, till slut, somnade i min famn. Framåt två-tiden promenerade vi hemåt och så sent har jag ju inte varit uppe på evigheter. Men det var så gött att bara sitta och babbla och uppdatera varandra utan stress.

Igår blev det mer bus hemma hos Agnes mormor och morfar, lite vattenlek och mumsig middag innan vi styrde hem mot en något piggare Morgan. :)

Och nu, nu är jag inne på den sista jobbveckan innan semestern! Det är grejer det! :)

Gubbar i jorden

Kategori: Diverse

Tänka sig. Nu har det äntligen hänt.
Vi har plockat vår första jordgubbe! :)

Förra året fick vi små fina sticklingar från vännernas plantor och i brist på färdigt jordgubbsland slängde jag ner plantorna i den enda rabattliknande del vi har. Där är nog inte helt optimal miljö för jordgubbar, det är lite för lite sol tror jag. Men å andra sidan är de ganska skyddade från väder och vind där.

Så igår när vi kom hem kikade till i rabatten när jag gick förbi. Och där lös minsann något rött. En liten fin jordgubbe.

Jordgubben kalasade vi upp idag på morgonen. Agnes har varit supernyfiken sedan igår, men ville såklart inte ha när hon väl fick chansen. :)