mellan vakna & somna

En växande mage

Kategori: Diverse

Det kan ju eventuellt vara någon som kikar in här som inte följer mig på instagram eller Facebook. Såå let's make it official! I april kommer vår efterlängtade lilla bebis ut om allt går som det ska! Det känns förstås alldeles underbart och fantastiskt och overkligt på samma gång.
 
idag var det så dags för inskrivning hos barnmorskan. Väga, mäta, blodprova, prata och så där. Tydligen så utgår man i den här världen fortfarande från det fascinerande mätvärdet BMI. Och visst, jag har några extra kilo det är jag väldigt medveten om. Men fram till för något år sedan har jag också tränat i snitt tre gånger i veckan sedan jag var sisådär åtta år gammal. Så när BMI-värdet placerar in mig i facket "kraftigt överviktig" vet jag inte riktigt om jag vill hålla med. BMI är säkert bra i något fall, men eftersom det bara tar hänsyn till längd och vikt och inte till exempel muskelmassa, så är det inte mitt favoritvärde.
 
Några extra kilon går jag absolut med på att jag har, men kraftigt överviktig...njae. Dessutom har jag ju faktiskt ett växande barn i min mage så jag vet inte riktigt vad hon vill att jag ska göra här i mitt kraftiga och överviktiga fack. Känns som att bantning är rätt uteslutet och att tro att jag kommer stanna på den här vikten nu känns hyfsat osannolikt.
 
Nåja. Jag blir egentligen mest frustrerad på tillvägagångssättet och icke-pedagogiken. Det var trots allt första gången vi träffades. Hade hon då en endaste aning om min bakgrund? Kunde hon vara helt säker på att jag inte hade en ätstörning med i bagaget? Nu har jag ju inte det, och jag tar till mig informationen på så vis att det blir mer motion och ännu nyttigare mat. Och om det var det som var hennes mål så lyckades hon ju... :) 
 
Dessutom får jag ju det stora nöjet att göra en extra tidig glukosbelastning. Yej! Typ. :)

Kommentarer

  • Karro säger:

    Grattis! Så kul det ska bli att följa. Ja det där med BMI är ju en kul företeelse. Ingen som känner dig skulle ju sätta dig i det facket.

    Min blogg är förresten igång igen. Användarnamnet är namnet på sonen, små bokstäver. Lösenordet är: syskon :) Kram

    2012-09-29 | 20:45:16
  • Ellan säger:

    Åh vad kul, grattis!!!

    2012-10-01 | 14:19:56
    Bloggadress: http://minellan.blogg.se
  • Ellan säger:

    Åh så kul med baby, grattis!

    2012-10-01 | 14:37:02
    Bloggadress: http://minellan.blogg.se

Kommentera inlägget här: