mellan vakna & somna

Sommar, sol och sand mellan tårna

Kategori: Diverse

Nu är det bara timmar kvar. Sen sitter jag i bilen. Åker västerut. Har semester. Känns helt sjukt.

Vad gör man egentligen på semestern? Renoverar huset man inte har? Jag har aldrig haft semester på sommaren förut. Jag har förvisso inte haft semester någon gång under resten av året heller förut. Det är premiär för mig, och jag känner att jag samlar på mig i det närmaste oändligt många vuxenpoäng.
Ska man boka en solsemesterresa till september redan i februari för att man är övertygad om att det blir ännu en klassisk svensk sommar? En klassisk svensk sommar är lagom bra. Lagom är ju även det klassiskt svenskt. Regniga dagar blandas med stekheta. Kylslagna kvällar varvas med underbara sommarkvällar då människor och mygg trivs som bäst. Några månader in på hösten minns man de stekheta dagarna på stranden, de underbara sommarkvällarna och hur mycket myggbetten kliar. Få minns vad de gjorde den där eftermiddagen då regnet öste ner. Det är kanske detta som gör att vi uppskattar sommaren så mycket, att vi nästan enbart minns det som var bra.
Det doftar nyklippt gräs och hundkex när man cyklar till jobbet. Regnet öser ner. Åskan går. Sand mellan tårna och rödbrända axlar. Du ska inte tro det blir sommar, i fall inte nån sätter fart.

Midsommar blir det garanterat. Jag ska sitta på en klippa på favoritön. Se när solen går ner vid horisonten. Ta ett första sommardopp. Dricka vin. Prata med vännerna. Dansa en sväng. Ha det bra. Midsommar på Hanö är fantastiskt. Så är det bara.

Kommentarer

  • Ellan säger:

    Jag har också semester! Lite läskigt! Fem veckor, har inte vart ledig så lång tid i sträck på år och dar.
    Men jag tror det blir ball =)

    2006-06-24 | 20:27:32
  • Petra säger:

    Jag vill oxå ha, men ni får njuta lite åt mig med. Ska försöka använda helger som semestrar och åka runt i landet och hälsa på folk. Tror det kan bli rätt skönt :)

    2006-06-25 | 15:18:48

Kommentera inlägget här: