mellan vakna & somna

Bilden

Kategori: Diverse

Bilden av en drunknad treårig pojke sprids som en löpeld på internet. Jag ser den överallt. Och jag vill verkligen inte se den. Dels vill jag ju förstås inte se den för att jag önskar att det aldrig hade hänt, aldrig hade behövt hända. Men den passerar också en gräns för mig för vad som är okej. Hade samma slags bild, ocensurerad och tydlig, publicerats på ett svenskt barn som låg drunknat på en strand här i vårt land? Högst troligt inte.
 
Jag förstår att den sprids för att väcka uppmärksamhet och för att prata till människors hjärtan och vilja att hjälpa. Men ja, för mig är det över gränsen.
 
Att hjälpa är däremot en självklarhet. Jag ska inte gå in i detalj på vad jag tycker om åsikter som att de som flyr borde stannat där de kom ifrån. Jag kan bara se till mig själv. Hade landet jag bor i drabbats av krig och katastrof så hade jag också gjort vad som helst för att fly och ta mig till en bättre tillvaro för mig och min familj. Och då hoppas jag verkligen att det funnits länder med öppna gränser, dit jag fick komma med min midsommarstång, julgran, sommarsånger och andra kulturella traditioner som jag bär med mig. Högst troligt hade jag också haft ett behov av att fortsätta prata på mitt modersmål, jag hade sannolikt sökt mig till andra svenskar i samma situation, jag hade försökt anpassa mig till mitt nya land - men vem vet hur lång tid en sådan anpassning hade tagit.
 
Det är egentligen inte svårare än så för mig. Självklart hade livet på jorden varit bättre utan krig och katastrofer. Men det känns ju lite som en utopi, så varför ska vi inte hjälpa varandra då? En annan gång är det du eller jag som behöver hjälp.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: