mellan vakna & somna

Viggo

Kategori:

Nu är han äntligen här, vår efterlängtade guldklimp. :)

Viggo kom igår kväll, 21.05. Värkarna började jag känna av redan när Agnes ville stiga upp 03.24. Men de var lugna och med långt mellanrum och så höll de i sig större delen av dagen. Morgan stannade hemma från jobbet och barnvaktarfarmor hämtades.

På eftermiddagen tog jag en liten promenad på skogsvägen och det tillsammans med viss frustration gjorde susen. Vattnet började sippra och som genom ett trollslag blev värkarna helt annorlunda. Täta och betydligt mer intensiva. Så efter att ha ståätit lite middag mellan värkarna åkte vi in till förlossningen. 

18.15 var vi på plats och värkarna hade inte direkt avtagit i intensitet. Det visade sig vara fullt ös på förlossningen denna måndagskväll, så vi fick hänga en bra stund i ett undersökningsrum. Efter ett tag blev det outhärdligt utan smärtlindring och vi fick äntligen byta rum till ett med lustgas. Egentligen hade bara en timme och en kvart passerat nu, men det kändes som en livstid. ;)

Hade lite svårt att få till den rätta tajmingen med lustgasen och kände att jag tappade bort mon egen andning lite. Tur jag hade Morgan som supercoach!! Visade sig att jag var fyra cm öppen och jag ställde in mig på några timmar till innan det var dags.

Men så hux flux kom en välkänd krystreflex över mig. Den liksom bara sköljer in över en och det är helt omöjligt att bromsa. Det kändes förstås helt overkligt med tanke på att jag nästan nyss bara varit fyra cm öppen. Men det var inte overkligt, det gick bara undan. Och någonstans här tappade jag för en stund totalt kontrollen och ville helst bara kasta in handduken och åka hem...

Men jag kom tillbaka och blev peppad av att det faktiskt var så pass nära. Misstänker att jag mentalt inte riktigt trodde det var krystdags innan och fick panik över att jag skulle kunna överleva den smärtan i flera timmar till


Några timmar handlade det ju inte alls om. Efter ungefär 20 minuters krystande föddes en stoooor och välskapt gosse. 


Lille Viggo vägde in på maffiga 5190 gram och är 53 cm lång. Jämfört med Agnes är han ju verkligen en dunderklump. 

Men ack så söt. :) 


Kommentarer

  • Jadwiga och Per säger:

    Grattis Sara och Morgan till lilla Vigo

    2015-10-09 | 06:33:30

Kommentera inlägget här: