mellan vakna & somna

Det närmar sig slutet

Kategori: Diverse

2011 går mot sitt slut.
Och jag säger förmodligen detta varje år, men hur fort kan ett himla år gå egentligen? Sjukt! Men det är väl som vanligt så när man har roligt så går tiden fort.

Eftersom jag tycker det är lite roligt att slänga ett öga i backspegeln så kommer här en liten sammanfattning av året som gått:

Januari
Det nya året firades in med nya vänner och kärleken. I Sölvesborg oväntat nog. Vi halkade hem till föräldrarna på morgonkvisten och sov in det nya året med en brun vovve som sällskap i knävecken.

 

I övrigt handlade januari väldigt mycket om flytt och flyttplanering. Tömde kärlekens lägenhet under årets första dagar och levde sedan med två soffor i vardagsrummet lite för länge. Så där länge så att vi nästan vande oss.



Januari blev tyvärr också en månad med väldigt många tårar när världens finaste farfar förlorade kampen mot cancern. Jag saknar, saknar, saknar min farfar. Varje dag. Och börjar bevisligen gråta så fort jag bara skriver om det här... Insåg inte förut hur viktig han var och hur stor del han faktiskt varit av livet.




Februari
Inledde februari med en fin begravning för finaste farfaren. Jobbade sedan vidare mot inflyttning i lägenheten på Björkholmen där planerna för ombyggnaden fick ändras en smula när hyresvärden inte riktigt hade koll på det där med bärande väggar. Det skulle ju också visa sig att det kanske inte var det enda han inte har riktigt koll på...



Februari präglades väldigt mycket av den stundande flytten. Det rensades i varenda hörn, lådor packades och kördes till nya lägenheten, möbler såldes (och köptes) på löpande band och till slut - efter fantastisk hjälp från min bästa familj - så var vi faktiskt på plats på Pukesgatan. Jag lovade att aldrig flytta igen... det gick ju jättebra... ;)

   

Mars
Vi bodde in oss i lägenheten. Levde utan tv, men med miljoner flyttlådor att packa upp. Rensade lite till och ångrade att vi inte gjort det innan alla prylar förflyttades... Snödroppar kikade äntligen upp i rabatten efter århundradets snöigaste vinter. Vi köpte bord och fick ett hål i taket när grannarnas genialiska tvättmaskinslösning inte höll måttet och vatten letade sig ner till oss.

   

Vann 5000 kronor på Bingolotto och insåg att jag slarvat bort vinstlotten i flyttkaoset. Succé! Såg filmen Eat, Pray, Love, två gånger på samma dag = riktigt bra film. Började röja på uteplatsen och fortsatte livet utan tv...

April
Njöt av fint vårväder, besökte IKEA för mer möbelshopping och försökte baka fina cupcakes. Skrev ett långt, argt, blogginlägg till vår internet- och tv-leverantör. Det visade sig vara helt rätt taktik och inom en kort liten stund så hade vårt ärende högsta prio - efter 7 veckor utan tv och internet...

Njöt också av mer fritid när vår spelarfrusblogg lagts på hyllan. Firade påsk med bland annat en öl i solen på uteservering. Fint det. Cyklade på utflykt och bokade en resa till Rom.

     

Maj
Inledde maj med att hitta vår enda toalett i trapphuset en dag när jag kom hem. Mycket spännande. Precis som det mesta var med den där badrumsrenoveringen...

Firade födelsedag i stora lass, drömde lite om hus och sydde ett fantastiskt täcke till en liten Olivia som såg dagens ljus i mitten av månaden.

Avslutade årets bästa månad med att åka på skåneutflykt med kärleken. Först ett stopp hos våra favoriter i Hjärup och sedan vidare till Ystad för fantastiskt god mat och rätt så märkligt boende på Herrestads gästis.

     

   

Juni
Mys på klippor en magisk sommarkväll. Rosor i full blom på uteplatsen. Juni blev verkligen en riktig sommarmånad. I lägenheten fick vi äntligen skåp och bänkskiva i köket. Vi flyttade alltså in i mars och skåpen fixade hyresvärden i juni. Lagom lång väntetid?

Körde punktering på väg till Spjutan och fick se fixar-Uffe byta däck på någon slags rekordtid. Klippte av mig håret och firade midsommar med the Federleys och ett gäng nya bekantskaper.

Började så smått spara till hus och fick nöjet att vara med om historiens mest långdragna badrumsrenovering där ungefär fyra kakelplattor om dagen sattes.

   

   

Juli
Månaden inleddes med en fantastiskt Trionläger för ett gäng fotbollssugna barn. Kärleken och jag sov i ett av tälten tillsammans med barnen, vilket innebar väldigt lite sömn och ganska mycket mer av att hålla koll på barn som ville spela fotboll innan solen ens gått upp...

Vårt geni till badrumsrenoverare valde att limma upp tvättstället. Det gick som förväntat. Tvättstället trillade ner. Vi längtade vansinnigt mycket efter semester och när månaden närmade sig slutet så kom den efterlängtade ledigheten äntligen.

I byn bjöds det upp till grisfest och vi, som trodde att det skulle vara något av ett bottennapp, var de som öppnade och stängde kasedansgolvet.

Hyresvärden bytte dörr till toaletten och lyckades med det osannolika. Låset hamnade på utsidan av dörren... Under semestern åkte jag och mallanbrallan till Sölvan för att fika, fortsatte dagen med att använda min födelsedagspresent - räkfrossa i skärgården.

Under månadens sista dag fyllde fina farmorn magiska 90 år!

   

   

Augusti
Semestern fortsatte i rasktakt. Jag saftade och syltade på jordgubbar i mängder. Blev dunderförkyld, fikade med favoritskåningarna i Sölvan och åkte sedan äntligen till härliga Rom.

Rom var fantastiskt på så väldigt många vis. Vatikanen och muséerna där var helt otroliga, Colosseum storartat och maten strålande god. Jag åker gärna dit igen, och igen, och igen.

Avslutade både semestern och månaden med att spela fotboll, fastna i gräset och ta sönder knät. Läkaren på akuten tyckte det kändes stabilt och starkt. Men i efterhand skulle det visa sig att korsbandet är trasigt och fotbollskarriären är för evigt lagd på hyllan.

     

   

September
Förlängde sommaren en aning med en solig utflykt till Helsingör tillsammans med mamman och pappan. Bakade äppelkaka i stora lass på äpplen från pappas träd. Gjorde även debut hos sjukgymnasten och fick min korsbandsdom.

Fick ett fint träningsprogram för att försöka bygga upp knät igen och på så vis slippa operation. Lättare sagt än gjort, för det där med rehabträning är ju bevisat dödstrist. Så tråkigt att jag till och med fick mitt livs första migränliknande huvudvärk en söndag i slutet av månaden efter en utflykt till gymmet.

Mallanbrallan och jag pysslade fina inbjudningar till den numera återkommande rosa festen. Vi gjorde också en utflykt till fantastiska fiken Mandeltårtan i Ronneby.

Avslutade månaden med att köpa en fin fin leksak - en iPad!

   

Oktober
Höstmånad som bjöd på riktigt fint höstväder. Så pass att vi till och med kunde sitta utomhus i vackra Kristianopel och fika. Fint.

För övrigt så innehöll månaden också en liten dispyt med delar av föreningen (som försökte påstå att vi inte hade någon föreningskänsla - pyttsan.)

Vi gick också på vår första husvisning där köket var fantastiskt fint, men där taket nog behövt investeringen bättre än köket.

Gjorde ett spontanbesök på ikea, firade ett år tillsammans med kärleken och så började min lille ulj att strejka - igen. Precis som varje år vid den här tiden. Oktober innehöll också en rosa aktivitet som i år innebar smyckespyssel med ett gäng fina tjejer. Mot slutet av månaden bjöd vi in våra fina byvänner till middag och party och iPaden fick stå för bras-myset.

image description  image description   

November
I november åkte jag och kollegan på otroligt inspirerande utflykt till Stockholm. Det var även dags att fira föreningens 75-årsjubileum och jag och kompanjon Malin gjorde smarriga tårtor.

I samma veva dök det dessutom upp ett hus. Mitt i skogen. Mitt i tystnaden. Ett hus som vi ganska så omgående bestämde oss för att köpa av farbror johnny.

Lägenheten fylldes dessutom av jul och julpyssel med ett gäng tjejer.

   

image description  image description    image description

December
Gick till banken och fick lånelöfte. Planerade vidare inför stundande husköp och fick till både skogsmöte och elektrikermöte under december. Bubbetorps julmarknad genomfördes som vanligt av föreningen under andra advent.

Dessutom var det dags för årsmöte i föreningen där jag valdes till ordförande. Äldste medlemmen var inte helt nöjd med det och slängde in ett "Gud bevare oss" när jag klubbades igenom som ordförande. Succé!

Julveckan kom i en hast.  Granen höggs i skenet från helljuset på bilen. Julafton firades för min del i Sölvan med familjen. Kärleken åkte hem till sin familj på julafton och så slog vi till på julmys i form av bio på juldagen. Annandagen innebar, som alltid, en heldag i idrottshallen där KM stod på menyn. Sedan var det dags att jobba mellandagar och så vips är det snart dags att fira in 2012.

  image description  image description

2012
Så vad tror jag då om det kommande året.
Jo, händelserikt och riktigt, riktigt bra är min kvalificerade gissning.

Tack 2011 och välkommen 2012!

Kommentarer

  • Malin säger:

    Dwt gårverkligen supersnabbt!! Händelser som hände alldeles nyss hände ju i våras!!!! Sjukt!

    2011-12-29 | 08:57:29
  • Syster i söder säger:

    Ååå vad kul att läsa detta. Måste också komma ihåg att sammanställa mitt år :) Jag har inte kommit loss att ringa nu heller. Dåligt, jag provar imorgonkväll!

    2011-12-29 | 21:17:19
    Bloggadress: http://systerisoder.blogspot.com
  • Sara säger:

    Ann: Insåg hur kul det var med de här sammanfattningarna när jag hittade sådana från de senaste 6 åren! :) Jag har inte heller kommit loss med telefonen och ikväll har jag varit på fotbollsgalej. Vi försöker höras imorgon!



    Kram!

    2011-12-29 | 23:09:48

Kommentera inlägget här: