mellan vakna & somna

Högt och fint

Kategori: Diverse

Igår blev det styrelsemöte med sommartouch hemma hos mig på Sjölycke. För att riktigt få till sommarkänslan så satsade jag på att baka den somrigaste tårta jag kan komma på - jordgubbstårta. I vanliga fall gör jag alltid tårtbotten enligt mormor Ellens recept, men denna gången blev jag sugen på att testa något nytt och tog då hjälp av en av favoritbloggarna Bakverk och fikastunder. Här finns en steg-för-steg-beskrivning till en ljus, luftig och hög tårtbotten.

Jag blev riktigt imponerad av receptet, för det blev verkligen en ljus, luftig och hög tårtbotten. Tipset att frysa bottnen för att det blir lättare att skära kommer jag aldrig någonsin att tappa bort. Bästa tipset på länge, det gick som en dans att få till tre lager.

Här ser vi kakan i nygräddat skick


Här ser vi kakan i nästan uppätet skick

Det blev rabarberkompott och jordgubbsmousse på lager ett och två. Ovanpå blev det grädde, jordgubbar och så lite egenhändigt plockade blåbär från skogen, ja från tomten då egentligen alltså... :)

Måste tipsa lite till. Häromdagen åt jag nämligen en, för mig, ny frukt. Platt persika. Den heter egentligen något annat, typ Saturnini. Helt klart värt att prova om ni skulle råka springa på en sådan.


Har jag förresten sagt att jag tillhör världens bästa förening? Det har jag nog, men det kan sägas minst en miljon gånger till. Igår fick vi en fin dagens ros i tidningen för arbetet med vårt barn- och ungdomsläger. Fin fint! Heja oss!



Helt klart en bra vecka det här. Snart är det dessutom bara en liten futtig arbetsvecka kvar innan semester! DET är riktigt bra. :)

Kommentarer

  • Karro säger:

    haha jag såg den platta persikan idag. På Willys hos oss kallas den Donut.

    2012-07-16 | 16:08:37

Kommentera inlägget här: