mellan vakna & somna

Punkt

Kategori: Diverse

Lördag. Lite lätt regn. På väg mot Spjutsbygd för att titta på fotboll. Enfiligt (varför alltid enfiligt vid tillfällen som dessa). Hastighet 90 km/h. Plötsligt.

Tjonkelidonkelitjonk.
Ungefär.

När bilen börjar låta tjonkelidonk så är det liksom läge att stanna. Även om bilarna kör swoschande fort och vägen består av en fil med vajerräcke till nästa sida. Placerar min blåa lilla pärla så långt utåt kanten utan att känna på diket. Min fina medpassargerare hoppar ut och konstaterar utan vidare omsvep: punktering på höger framdäck.

Pfffsssst. Lät det och på en liten sekund var däcket tomt på luft.

Upp med varningstriangel. På med regnjacka och fram med telefonen. Byta däck kan jag nämligen bara i praktiken. Min domkraftsskräck gör att jag bara skulle ge mig på det om inga andra alternativ fanns (det vill säga: ensam, öde område och utan täckning på mobilen).

I stunder som dessa är det fint med en stor grönvit extrafamilj. Finaste mallanbrallan plockar upp däckbytarkungen Uffe och kommer susande till vår undsättning. Halleluja. På mindre än fem minuter var däcket bytt och sisådär en kvart försent anläder vi till IP.

Hurra!
Så idag blir det kärlekens lilla blåa pärla till väst för att fira min stora bästa systerdotter.
Hurra igen!
Och imorgon blir det däckdoktorn för uljen. Däckdoktor och tandläkare på samma vecka.
Inte hurra.

:)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: