mellan vakna & somna

Svaret på månfrågan kommer här!

Kategori: Diverse

Ja, efter en herrans massa googlande hittade jag till slut den fantastiska sidan www.rymdportalen.com. haha, jag hade ju aldrig kunnat gissa att jag någonsin skulle bli medlem på en sådan sida, men nu blev det så. vad gör man inte om man är obotligt nyfiken. och det visade ju sig vara precis rätt forum för min månfråga. här kommer svaret:

På de första bemannade rymdfärderna typ ryska Vostok och amerikanska Mercery fanns inga toaletter utan man fick ha rör och blöjsystem, behållare.
Inte heller i nästa fas Voschod och Gemini fanns toalett men de längre Geminifärderna skedde vill jag minnas i skjortärmar och man slapp blöja... Crying or Very sad tror jag.
På moderna rymdfärjan finns toalett liksom på rymdstationen. Även lite gammalmodiga ryska Soyuz har primitiv toalett, så vitt jag vet.
Rymdpromenader och promenaderna på månen, ja det fick bli i stort sett samma som på de tidiga rymdfärderna på 60-talet. Tryckdräckten måste sitta på och man får lösa det med ett rörsystem, och behållare alternativt blöja... Crying or Very sad ...
Kommande månfärder före 2020 blir efterhand så långvariga att man måste ha toalett i månlandaren. Och sedan bygger man förhoppningsvis någon typ av månstation med toalett möjligheter. Frågan är väl bara om alla får vara med, om det bli samarbete eller om USA ensamt bygger månstationen. Är det politiska läget sådant att alla får gå på toan... Shocked......
Glada rymdhälsningar
Big flyer
_________________
Framtiden finns där ute!



Visst är det fantastiskt! haha. Älskar avslutningen "Framtiden finns där ute"
Idag har jag förresten köpt ny soffa...Vill ha den nu. Den heter "Arlanda" och har minsann värsta bästa divanen! Oj vad jag ska mysa! =)

Ciao!

Kommentarer

  • Karro säger:

    Mycket intressant...

    2006-10-22 | 15:19:33
  • sara p säger:

    Jag anar viss ironi...=)

    2006-10-22 | 16:16:48
  • Petra säger:

    Ah, äntligen ett svar. Det var typ som jag sa med påse på magen fast med rör...och sen toaletter....heh!

    2006-10-22 | 20:20:20
    Bloggadress: http://petrisens.blogg.se
  • jess säger:

    jag fick också ett svar. det finns toaletter, precis som du skriver. och de har ett baksug. så när man sitter där så suger det liksom. som en dammsugare...typ.

    2006-10-23 | 13:54:05
  • lina säger:

    skont att vi fick natt svar pa mysteriet :)
    o tack for ditt sota inlagg i min blogg.
    kramar

    2006-10-23 | 20:48:42

Kommentera inlägget här: